Geschiedenis

Wat geschiedenis

Op een mooie zondagmiddag in september 1986 ontmoetten enkele heren elkaar toevallig op een kruising van de provinciale wegen N227 en N229 beiden in een legergroene MAGIRUS-DEUTZ brandweervoertuig, afkomstig van de Bescherming Bevolking (B.B., zie overigens ook bij onze links), welke voertuigen door de Domeinen werden verkocht aan de meestbiedende.

Ze achtervolgden elkaar tot de eerst volgende stop. Na de eerste kennismaking volgde een aangenaam gesprek en op dat moment ontstond dan ook het nu nog bekende MAGIRUS VIRUS.

 

Het waren de heren Cor Middelweerd en Eric Stephan, die tot dit besluit kwamen.

Nu in het begin van een nieuw millennium lijkt het ons leuk om eens stil te staan bij het hoe en waarom van een MAGIRUS-DEUTZ CLUB en wat ons bezielt om met deze antieke voertuigen te blijven rijden. Helaas is Eric Stephan niet meer in ons midden; hij is ons 4 december 1998 ontvallen.

 

De in 1951 door de Nederlandse staat aangekochte 400 chassis in paravant uitvoering van het type S 3500 en de A 3000 (4x4) werden in een 5-tal Nederlandse carrosseriefabrieken voorzien van een brandweeropbouw. We kunnen ze onderscheiden in 3 verschillende uitvoeringen t.w.:

*Materiaalwagen met in het midden een verhoogd dak, 2 portieren en een smal rolluik aan de achterzijde, de zgn. hanekam of lampionwagen met 2 zitplaatsen.

* Manschappenwagen met 4 portieren met aan de achterzijde een breed rolluik, waarachter een haspel met 500 m. slang en aan de voorzijde is een lage druk pomp gemonteerd met een capaciteit van 1800 lt./min. bij een druk van 4 bar, welke aangedreven wordt door de krukas van de motor. De bemanning bestaat uit 8 personen, een chauffeur en een bevelvoerder.

*Een vierwiel aangedreven manschappenwagen met aan de voorzijde een door de krukas aangedreven lier-installatie. Hier zijn zitplaatsen voor 9 personen en een chauffeur.

Al deze voertuigen zijn ook voorzien van een aanhanger met opgebouwde motorspuit met dezelfde pomp capaciteit.

In 1963 werd de vloot uitgebreid met een tiental MAGIRUSSEN van een nieuwer type, de Mercur 85 D 11 als manschappenwagens, maar zonder pomp, 2 manschappenwagens 4x4 met lier en materiaalwagens, opgebouwd bij de firma Hartog in Beesd en enkele huifwagens t.b.v. het vervoer van waterzuiveringsinstallaties. Ook DAF mocht enkele wagens leveren van het type 1600 met voorbouwpomp en zitplaatsen voor 17 personen.

 

Aan het einde van de koude oorlog waren er voor de BB geen taken meer weggelegd en werden alle voertuigen en materialen door de Dienst der Domeinen verkocht aan de meest biedende. In 1978 wordt eerst nog de reminstallatie aangepast aan de eisen van de tijd i.v.m. de APK.

Nadat de club was opgericht in 1986 was iedereen uiterst benieuwd wat hiervan terecht zou komen. Wel, de tijd heeft laten zien dat wanneer een aantal eensgezinde mensen zich verenigen in clubverband er heel leuke dingen uit voort kunnen komen.

Inmiddels zijn er bijna 300 leden en donateurs, waarvan er velen met andere type MAGIRUSSEN en enkele met MAGIRUS autobussen, die er behagen in scheppen om met deze oude voertuigen Europa te doorkruisen en soms zelfs ver daarbuiten komen.

 

Kosten worden gespaard, maar moeite wordt er telkens weer in deze voertuigen gestoken om ze goed en veilig over de weg te laten snorren, alhoewel snorren hier symbolisch bedoeld is, want het geluid dat de motoren maken, is specifiek, luidruchtig en uit duizenden herkenbaar.

Technisch heeft de MAGIRUS-DEUTZ CLUB de beschikking over een zeer ruime kennis en ervaring. Ook de 40-jarige ervaring van Max de Boer, die nog veel relaties heeft bij het Iveco gebeuren, komt goed van pas.

Onder leiding van Cor Middelweerd, die samen met Max de Boer en Jan Giesbers de onderdelen voorraad beheert en technische adviezen geeft, is er een onderdelen bestand opgebouwd, waar menig autodealer van opkijkt.

Veel onderdelen van deze oudjes heeft men nog nieuw op de plank liggen of men kan u vertellen waar het te verkrijgen is. Ook de technische- en werkplaatshandboeken, onderdelenboeken van vele types kunnen geraadpleegd of gekopieerd worden.

Regelmatig is de Technische Commissie ook op pad om, meestal via een tip, onderdelen aan te kopen bij handelaren of sloopbedrijven en daarmee de voorraad aan te vullen of uit te breiden.

 

Door gebruikmaking van een reparatie adviespakket samengesteld door de Technische Commissie komt dit echter sporadisch voor.

 

Een voor- en najaarsweekend wordt door een of meerdere clubleden georganiseerd met ondersteuning van de evenementen commissie. Hiervoor is altijd veel belangstelling. Het weekend wordt gevuld met uitstapjes in de regio, bijpraten, ervaringen uitwisselen en je ontspannen met mensen die dezelfde passie hebben, onder het genot van een hapje en een drankje.

 

 

Cor Middelweerd / Hans Hartering

Bron : Magirustig nr. 1 2001

Naar boven.