Om het stellen van kleppen te vergemakkelijken heeft de technische commissie een schema gemaakt, waarbij men kan zien welke kleppen te stellen zijn!
Klik voor een beschrijving van het klepstelschema van een Deutz 3-6 cilinder lijnmotor op : klepstelschema 3-6 cil.pdf
Klik voor een beschrijving van de draairichting en cilinder volgorde voor luchtgekoelde Deutz lijn en V-motoren op:draairichtingDeutzlijnenV-motor.
Klik voor een V-motor op: klepstelschema V Motor
Succes met het stellen!!
Stof in de praktijk
- Voorbeeld ; een dieselmotor van 180 Kw (250 PK) bij 50 km /u is nodig ca. 500m3 lucht, stof gehalte onder de motorkap ca.0,005 gr/m3.
- Dus na 50km=500m3x 0,005=2.5 gram
- Dus na 100km is dit 5 gram en na 10.000 km 500gram dit alles berekend onder normale omstandigheden.
- Dus op droge stoffige wegen kan men het een keer verdubbelen.
Wist u dat…
De motor eerst warm moet draaien alvorens weg te rijden, zeker als het koud is.
..Alvorens de motor stop te zetten na een rit, even stationair laten draaien,om te laten koelen.
..De brandstofpomp heeft een oliepeil en dient ook gecontroleerd te worden.
..De cilinders van de 514 motor genummerd zijn ,beginnend aan de vliegwielzijde, (distributie),dus achter.
..De compressor ook een oliecarter heeft en apart gevuld dient te worden.
..Ook dynamo lagers opnieuw ingevet dienen te worden.(verdroging)
..Op de meeste startmotoren een schroefje zit in de montageflens ,hier moeten wat druppeltjes olie in moet om de ritsel te smeren.
..Ook de olie aan van de regulateur aan de inspuitpomp ververst moet worden.
..Controleer de gepantserde brandstofslangen op breuk en/of verdroging.
..De inspuitleidingen beslist niet terug buigen,dit kan dan een haarscheur veroorzaken.
Kortom, blijf kijken welke tips er nog bij komen.